MAKALELER


ULUSLARARASI  MAKALELER

 



SSCI Kapsamındaki Hakemli Dergilerde Yayınlanan Makaleler
  1. Yorulmaz, Y. I., Iliman Püsküllüoğlu, E., Çolak, I. & Altınkurt, Y. (2021). The relationship of organisational trust with organisational justice, organisational commitment, and organisational citizenship behaviours in educational organisations: a meta-analysis. Education and Science, 46(208), 237-277.

  2. Kaya, Ç. & Altınkurt, Y. (2018). Role of psychological and structural empowerment in the relationship between teachers’ psychological capital and their levels of burnout. Education and Science, 43(193), 63-78.

  3. Şahin, S.A., Tunca, N., Altınkurt, Y. & Yılmaz, K., (2016). Relationship between professional values and critical thinking disposition of science -technology and mathematics teachers. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(1), 25-40.
  4. Altınkurt, Y., Türkkaş-Anasız, B., & Ekinci, C.E. (2016). The relationships between structural and psychological empowerment of teachers and their organizational citizenship behaviors. Education and Science, 41(187), 79-96. DOI: 10.15390/EB.2016.6437
  5. Yılmaz, K., Altınkurt, Y., & Yıldırım, H. (2015). Türkiye’deki öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışlarına cinsiyet, kıdem ve branş değişkenlerinin etkisi: Bir meta analiz çalışması. Eğitim ve Bilim40(178), 285-304.
  6. Altınkurt, Y., Yılmaz, K. & Karaman, G. (2015). The effect of gender, seniority and subject matter on the perceptions of organizational justice of teachers: a meta-analytical studyKuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri- Educational Sciences: Theory & Practice15(1), 33–43.
  7. Altınkurt, Y.  (2014). The relationship between school climate and teachers’ organizational silence behaviors.  Anthropologist, 18(2), 289-297.
  8. Yılmaz, K., Altınkurt, Y. & Kesim, E. (2014). The relationship between school climate and the workaholism tendencies of teachers.  Anthropologist, 18(2), 277-288.
  9. Bayrak, C., Altınkurt, Y. &Yılmaz, K., (2014). The relationship between school principals’ powersources and school climate. Anthropologist, 17(1), 81-91.
  10. Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2012). An examination of articles published on preschool education in Turkey. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri- Educational Sciences: Theory & Practice, 12(4), 3227–3241.
  11. Ağaoğlu, E., Altınkurt, Y., Yılmaz, K. & Karaköse, T. (2012). Okul yöneticilerinin yeterliklerine ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri (Kütahya İli) [Opinions of school administrators and teachers about proficiency of school administrators (In Kütahya)]. Eğitim ve Bilim, 37(164), 159-175.
  12. Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2012). Okul yöneticilerinin kullandığı güç kaynakları ile öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki [Relationship between school administrators’ organizational power sources and teachers’ organizational citizenship behaviors]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri- Educational Sciences: Theory & Practice, 12(3), 1833-1852.
  13. Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2012). Being a female school administrator in Turkey: Views of teachers and administrators. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 4(4), 2227-2238.
  14. Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2012). Prospective science and mathematics teachers’ computer anxiety and learning styles. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 4(2), 933-942.
  15. Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2011). Relationship between management by values, organizational trust and organizational citizenship. Technics Technologies Education Management, 6(4), 957-966.
  16. Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2011). Göreve yeni başlayan özel dershane öğretmenlerinin kurumlarındaki çalışma koşullarına ilişkin görüşleri [The views of new teachers at private teaching ınstitutions about working conditions]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri- Educational Sciences: Theory & Practice, 11
  17. Yılmaz, K., Altınkurt, Y. & Çokluk, Ö. (2011). Eğitim inançları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Developing the Educational Belief Scale: The validity and reliability study]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri- Educational Sciences: Theory & Practice, 11 (1), 335–350.
  18. Altınkurt, Y., (2010). Milli Eğitim Müdürlüğü çalışanları ve okul yöneticilerinin stratejik planlamaya ilişkin tutumları [Attitudes of employees of provincial directorates of national education and school administrators towards strategic planning]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri- Educational Sciences: Theory & Practice, 10(4), 1927-1968.

SSCI Dışındaki İndeksler Tarafından Taranan Uluslararası Hakemli Dergilerde Yayınlanan Makaleler
  1. Çolak,İ., Yorulmaz,Y.  İ.,Sever,  Y.  ve  Altınkurt,  Y.  (2023). Öğretmenlerin  örgütsel  güvenleri  ile  özerklikleri arasındaki ilişkide örgütsel güç mesafesi algısının aracı rolü. Manas  Sosyal  Araştırmalar  Dergisi,  12(2), 488-501doi:10.33206/mjss.1210467

  2. Çolak, İ., Yorulmaz, Y. İ., & Altınkurt, Y. (2022). The mediating role of teachers’ critical thinking dispositions in the relationship between their organisational power distance perceptions and autonomy behaviors [Öğretmenlerin örgütsel güç mesafesi algıları ile özerklik davranışları arasındaki ilişkide eleştirel düşünme eğilimlerinin aracı rolü], E-International Journal of Educational Research, 13(2), 90-107. DOI: https://doi.org/10.19160/e-ijer.1076433

  3. Keskin, E., & Altınkurt, Y. (2022). The relationship between power types used by school principals and teachers’ autonomy. Üniversitepark Bülten, 11(1), 105-121.
  4. Çolak, İ. & Altınkurt, Y. (2022). The precarization of educational labor: the examination of teachers’ job ınsecurity perceptions. Educational Process: International Journal, 11(2): 60-95. doi: 10.22521/edupij.2022.112.4

  5. Iliman Püsküllüoğlu, E. & Altınkurt, Y. (2018). Öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimleri ile örgütsel muhalefet davranışları arasındaki ilişki [The relationship between teachers’ critical dispositions and organizational dissent behaviors]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. doi: 10.16986/HUJE.2018037422
  6. Yorulmaz, Y. İ., & Altınkurt, Y. (2018). The examination of teacher burnout in Turkey: A meta-analysis. Turkish Journal of Education, 7(1), 34-54. DOI: 10.19128/turje.348273
  7. Yorulmaz, Y. I., Colak, I. & Altinkurt, Y. (2017). A meta-analysis of the relationship between teachers? job satisfaction and burnout. Eurasian Journal of Educational Research, 71, 175-192, DOI: 10.14689/ejer.2017.71.1   
  8. Yılmaz, K., Oğuz, A. & Altınkurt, Y. (2017). The relationship between leadership behaviors and learner autonomy support behaviors of teachersHacettepe University Journal of Education, 32(3), 659-675.
  9. Aykac, N., Yildirim, K., Altinkurt, Y., & Marsh, M. M. (2017). Understanding the underlying factors affecting the perception of pre-service teachers’ teacher identity: a new ınstrument to support teacher education. Üniversitepark Bülten, 6(1), 67-78.
  10. Hosgorur, T., Altinkurt, Y., & Kan, D. (2017). The mediator role of organizational justicein the relationship between teachers’ prejudices in their school relations andorganizational commitment: a structural equation model. Educational Process: International Journal, 6(1), 37-52.
  11. Iliman Puskulluoglu, E., & Altinkurt, Y. (2017). Development of Teachers’ Structural Empowerment Scale (TSES): a validity and reliability study.  Üniversitepark Bülten6(1), 118-132.
  12. Yilmaz, K., Altinkurt, Y., & Ozciftci, E. (2016). The relationship between teachers’ views about the cultural values and critical pedagogy. Eurasian Journal of Educational Research, 66, 191-210.
  13. Coskun, M. V., & Altinkurt, Y. (2016). The relationship between values and critical thinking dispositions of pre-service teachers. Educational Process: International Journal, 5(4),298-312.
  14. Altınkurt, Y. & Ekinci, C. E. (2016). Examining the relationships between occupational professionalism and organizational cynicism of teachers. Educational Process: International Journal, 5(3), 236-253.
  15. Yorulmaz, Y. I., Altinkurt, Y., & Yilmaz, K. (2015). The relationship between teachers’ occupational professionalism and organizational alienation. Educational Process: International Journal, 4(1-2), 31-44.
  16. Altınkurt, Y., Ertürk, A. & Yılmaz, I. (2015). The relationship between psychological capital and burnout levels of teachersJournal of Teacher Education and Educators, 4(2), 166-187.
  17. Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2015). Farklı çalışan tipindeki okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimleri ve iş doyumları [Workaholic tendencies and job satisfaction of school administrators in various employee types]Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi-The Journal of International Education Science, 2(5), 225-236.
  18. Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2015). Öğretmenlerin mesleki profesyonellikleri ile iş-yaşam dengeleri arasındaki ilişki [The relationship between occupational professionalism and work-life balance of teachers]. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi - Journal of Educational Sciences and Practice, 14(28), 105-128.
  19. Yılmaz, K., Altınkurt, Y., Güner, M., & Şen, B. (2015). The relationship between teachersemotional labor and burnout level. Eurasian Journal of Educational Research59, 75-90.http://dx.doi.org/10.14689/ejer.2015.59.5.
  20. Colak, I., Altinkurt, Y., & Yilmaz, K. (2014). The relationship between teachers’ teacher leadership roles and organizational commitment levels. Educational Process: International Journal, 3(1-2), 35-51.
  21. Altınkurt, Y., Yılmaz , K., Erol, E. & Salalı, E. T. (2014). Okul müdürlerinin kullandığı güç kaynakları ile öğretmenlerin örgütsel sinizm algıları arasındaki ilişki. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, 3 (1), 25-52.
  22. Yılmaz, K., & Altınkurt, Y. (2014). Öğretmenlerin mesleki profesyonelliği ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması [Validity and reliability study for the occupational professionalism of teachers scale (OPTS)]. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 11(2), 332-345. 
  23. Altınkurt Y. & Yılmaz, K. (2013). Okullarda Örgütsel Güç Ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Development of Organizational Power Scale at schools: A reliability and validity study]. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi - E-International Journal of Educational Research, 4 (4), 1-17.
  24. Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2012). Relationship between the school administrators’ power sources and teachers’ organizational trust levels inTurkey. Journal of Management Development, 31 (1), 58-70.
  25. Aydın, A., Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2013). Eğitim yönetiminde pozitifpsikoloji [Positivepsychology in educational administration]. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi - International Journal of Human Sciences10 (1), 1470-1490
  26. Topkaya, N., Altınkurt, Y., Yılmaz, K. & Dilek, S.A. (2013). Saygınlığını yitirme kaygısı ile örgütsel sinizm arasındaki ilişkiler [The relationship between loss of face and organizational cynicism].  Akademik Bakış, 36, 1-20.
  27. Yılmaz, K., Altınkurt Y., Karaköse, T. & Erol, E. (2012). Okul yöneticilerine uygulanan zorunlu yer değiştirme uygulaması hakkında okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri [School managers and teachers’ opinions regarding compulsory rotation application applied to school managers]. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi - E-International Journal of Educational Research, 3 (3), 65–83.
  28. Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2011).  Ortaöğretim okulu öğretmenlerinin öğretmenlerin liderlik davranışlarına ilişkin görüşleri [Secondary school teachers’ views on teachers’ leadership behaviors]. Journal of Qafqaz University, 32, 104-113.
  29. Yılmaz, K. & Altınkurt, Y.  (2011). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin sorunlarına ilişkin görüşleri [Prospective teachers’ views about the problems of Turkish educational system]. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi - International Journal of Human Sciences,  8 (1), 942-973.
  30. Altınkurt, Y.  & Yılmaz, K. (2011). İlköğretim ve ortaöğretim okullarının vizyon, misyon ve değerleri ile ilgili bir çözümleme [An analysis of elementary and secondary schools’ vision, mission and values]. Akademik Bakış, 23, 1-15.
  31. Şimşek, Y. & Altınkurt, Y.   (2009).  Endüstri meslek liselerinde görev yapan öğretmenlerin okul müdürlerinin iletişim becerilerine ilişkin görüşleri [Opinions of vocational high school teachers related to the communication skills of their school principals]. Akademik Bakış. 17, 136-151.


ULUSAL MAKALELER
Ulusal Hakemli Dergilerde Yayınlanan Makaleler
  1. Çolak, İ., Altınkurt, Y. & Yılmaz K. (2017). Öğretmenlerin mesleki profesyonellikleri ile iş yaşam dengeleri arasındaki ilişki. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 189-208.
  2. Altınkurt, Y. & Iliman-Püsküllüoğlu (2017). Örgütsel muhalefet ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1), 75-85.
  3. Çolak, I., Yorulmaz, Y. I. & Altınkurt, Y. (2016). Öğretmen özyeterlik inancı ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi EğitimFakültesi Dergisi, 4(1), 20-32.
  4. Çolak, İ. & Altınkurt, Y. (2016). Okul iklimi ile öğretmenlerin özerklik davranışları arasındaki ilişki [The relationship between school climate and teacher autonomy]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(1), 33-71.
  5. Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2016). Öğretmenlerin mizah tarzları ile örgütsel sinizm düzeyleri arasındaki ilişki [Relationship between teachers’ humor styles and their views on organizational cynicism]. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 122-143.
  6. Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2015). Farklı çalışan tipindeki okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimleri ve işdoyumları.  Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(5), 225-236.
  7. Altınkurt, Y. & Yılmaz, K.  (2014). Öğretmenlerin mesleki profesyonelliği ile iş doyumları arasındaki ilişki [Relationship between occupational professionalism of Teacher and their job satisfaction].  Sakarya University Journal of Education,  4(2), 57–71.
  8. Altınkurt, Y. Yılmaz, K. & Erol, E. (2014). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlikmesleğine yönelik motivasyonları [Pedagogic formation program students’ motivations for teaching profession]. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi - Trakya University Journal of Education4(1), 57–62.
  9. Oğuz, A., Altınkurt, Y. Yılmaz, K. & Hatipoğlu, S. (2014). Öğretmenlerin eğitim inançları ile öğrenen özerkliğini destekleme davranışları arasındaki ilişki. Turkish Journal of Educational Studies, 1(1), 22-51.
  10. Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2013). Örgütsel İklim Ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Adaptation of organizational climate scale into Turkish: the validity and reliability study]. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi- Trakya University Journal of Education, 3(1), 1–11.
  11. Altınkurt, Y., Yılmaz, K. & Oğuz, A. (2012). İlköğretim ve ortaöğretim okulu öğretmenlerinin eğitim inançları [Educational beliefs of primary and secondary school teachers]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 1-19.
  12. Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2012). Özel dershane öğretmenlerinin psikolojik sözleşmeleri [Psychological contract of private teachıng institution’ teachers]. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi - Electronic Journal of Education Sciences, 1(2), 11–22.
  13. Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2012). Ortaöğretim okullarında değerlerle yönetim,örgütsel adalet ve iş doyumu arasındaki ilişki [Relationship between management by values, organizational justice, and job satisfaction in secondary schools]. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi - Sakarya University Journal of Education Faculty, 2(4), 50-68.
  14.  Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2012). Relationship between the leadership behaviors, organizational justice and organizational trust. Cukurova University Faculty of Education Journal, 41(1), 12-24.
  15. Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2012). Okul yöneticilerinin kullandıkları güç kaynakları ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişki [Relationship between school administrators’ power sources and teachers’ job satisfaction]. Kastamonu Eğitim Dergisi – Kastamonu University Kastomonu Education Journal, 20(2), 385–402.
  16. Altınkurt, Y. ve Yılmaz, K. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmenlerin mesleki etik dişi davranışlar ile ilgili görüşleri [Prospective teachers’ views about teachers’ occupational unethical behaviours]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi - Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty, 22, 121-137.
  17. Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2011).  İlköğretim okulu öğretmenlerinin mizah tarzları [Humor styles of primary school teachers]. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi – Pegem Journal of Education and Instruction, 1 (2), 1-8.
  18. Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2011).  Öğretmen adaylarının eleştirel pedagoji ile ilgili görüşleri [Prospective teachers’ views about critical pedagogy]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi - Ahi Evran University Journal of Kırsehir Education Faculty, 12 (3), 195-213.
  19. Altınkurt, Y., & Yılmaz, K. (2010). Değerlere göre yönetim ve örgütsel adalet ilişkisinin ortaöğretim okulu öğretmenlerinin algılarına göre incelenmesi [Examining the relationship between management by values and organizational justice by secondary school teachers perceptions]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi - Educational Administration: Theory and Practice, 16 (4), 463-484.
  20. Şimşek, Y. & Altınkurt, Y., (2010). Endüstrimeslek liselerinde görev yapan öğretmenlerin okul kültürüne ilişkin görüşleri [Opinions of vocational high school teachers on school culture]Milli Eğitim – National Education, 187, 372-390.
  21. Şimşek, Y. & Altınkurt, Y.  (2010). Genel lise öğretmenlerinin sınıf yönetimi çerçevesinde iletişim özelliklerinin belirlenmesi [Determining the communication skills of general high school teachers from the perspectıve of classroom management]. Eğitimde Kuram ve Uygulama - Journal of Theory and Practice in Education, 6(1), 36-49.
  22. Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2009). Öğretmen adaylarının mesleki etik dışı davranışlar ile ilgili görüşleri [Prospective teachers’ views about occupational unethical behaviours]. İş Ahlakı Dergisi – Turkish Journal of Business Ethics, 2(2), 71–88.
  23. Altınkurt, Y. & Bali, A. (2009). Stratejik planlama çalışmaları çerçevesinde Milli Eğitim Müdürlüğüçalışanlarının ve Milli Eğitim Müdürlüğünden hizmet alanların kuruma ilişkingörüşlerinin belirlenmesi (Kütahya İli) [Determining the opinions of national local education authority employees and service takers about the organization from the perspective of strategic planning affords (The city of Kutahya)]. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi – Dumlupinar University Journal of Social Sciences, 25, 323-332.
  24. Karaköse, T. & Altınkurt, Y. (2009). Okul yöneticilerinin ve il milli eğitim müdürlü­ğü çalışanlarının değerlere göre yönetim ile ilgili görüşleri (Kütahya ili örneği) [Opinions of school administrators and employees of provincial directorate of national educationabout management upon values (Sample of the city of Kutahya)]. Değerler Eğitimi – Journal of Values Education, 7(17), 49-67.
  25. Altınkurt, Y. & Karaköse, T. (2009). İlköğretim okulu müdürlerinin etik liderlik davranışlarına ilişkin öğretmen görüşleri [Teacher’s opinions regarding ethical leadership behaviors of primary school principals]. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi - Dumlupinar University Journal of Social Sciences,  24, 269-280.
  26. Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci devamsızlıklarının nedenleri ve devamsızlığın akademik başarıya olan etkisi [The reasons for students irregular attendance and the effect on this students irregular attendance on their academic achievement]. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi - Dumlupinar University Journal of Social Sciences,  20, 129-142.
  27. Ağaoğlu, E., Şimşek, Y. & Altınkurt, Y. (2006).  Endüstri meslek liselerinde stratejik planlama öncesi SWOT analizi uygulaması [Application of SWOT analysis in vocational high schools before strategic planning]. Eğitim ve Bilim - Education and Science, 140, 43-55.